90-vuotisjuhla

Juhlapuhe 15.5.2016

Hyvä juhlaväki, tänään juhlimme 90-vuotiasta liikuntaseuraa, joka on yksi vanhimmista nakkilalaisista seuroista.

Nakkilan liikuntaseura, alkuperäiseltä nimeltään Nakkilan naisvoimistelijat, syntyi syyskuun 19. päivänä vuonna 1926. Tuolloin seuratalo Karhulaan kokoontui naisjoukko, jonka ponnistelun tuloksena oli uusivnaisvoimisteluseura. Kaikki paikalla olleet kuusitoista naista ilmoittautuvat seuran jäseneksi ja näin oli Nakkilan naisvoimistelijat perustettu.

Tuoreen seuran missio oli tuolloin saada Nakkilan naiset "innostumaan voimistelun, leikin ja urheilun avulla tavoittelemaan niin sielun kuin ruumiin kuntoa kuin myös liikunnan sulavuutta ja varmuutta". Monen ikäiset ja taidoiltaan eritasoiset naiset innostuivat voimistelusta ja vähitellen toiminta laajeni siten, että perustettiin eri ryhmiä niin aikuisille kuin lapsillekin. Aluksi jumpattiin Seuratalo Karhulassa, Tervasmäen ja Tattaran kansakouluissa. Kun yhteiskoulu rakennettiin vuonna 1947, toiminta siirtyi pääasiallisesti koulun saliin, jossa tänäkin päivänä kokoonnutaan liikkumaan eri tavoin.

Alkujaan voimisteluseuran painopisteenä oli rauhallinen naisvoimistelu tamburiinin tahtiin, mutta 70-80- luvulta alkaen perinteisen naisvoimistelun rinnalle on tullut muitakin ryhmäliikunnan muotoja. Ensin tulivat discomusiikki ja aerobic, sitten stepaerobic, jazz-humppa, hydrobic, rasvanpoltto, kidmix, circuit ja Zumba. Kaikkea tätä ja paljon muuta on mahtunut liikuntaseuran ohjelmistoon. Vuosien saatossa, kaiken muutoksen myötä, naisvoimisteluseurasta on tullut niin vauvoja kuin vaareja, naisia ja miehiä, tyttöjä ja poikia liikuttava seura, Nakkilan liikuntaseura. Seuraa voisi kuvata sanoilla: innokas, aktiivinen ja uudistuva.

Liikuntaseuran tärkein viesti on liikunnan ilo. Viestinviejinä ovat asialle omistautuneet, vapaaehtoistyötä tekevät ohjaajat ja johtokuntalaiset. Monipuoliset ja taitavat ohjaajat saavat ihmiset innostumaan liikkumisesta. Seuran tavoitteena on tukea ohjaajia kouluttautumaan ja kehittää ohjelmistoa niin, että jokaiselle nakkilalaiselle löytyisi sopiva liikuntamuoto. Jollekin se voi olla sähly tai äijäjumppa, toiselle kuntotaekwondo tai kuntonyrkkeily, tai ehkä LAVIS. Ja erityisen tärkeää on myös eri ikäisille lapsille suunnattu liikunta, sillä liikunnan harrastaminen on tärkeä oppia jo lapsena. Tänä keväänä on ohjelmistossamme ollut 16 erilaista tuntia viikossa ja jäseniä liikuntaseurassa on yli 300. Todella hieno juttu!

Nakkilan liikuntaseura on osallistunut kattojärjestönsä SNLL:n ja SVoLi:n voimistelujuhliin, Suurkisoihin ja maakuntajuhliin useina vuosina. Viimeisin suurtapahtuma, johon liikuntaseura on ottanut osaa, oli SunLahti 2013, josta saamme maistiaisia tässäkin juhlassa.

Kuten jo totesin, seuratyö on vapaaehtoistyötä. Toimintamme ei kuitenkaan pyöri hyvällä tahdolla, joten toimintaa rahoitetaan jäsenmaksuja keräämällä. Olemme saaneet paljon tukea ja lahjoituksia myös eri tahoilta, joten tahdon sydämellisesti kiittää kaikkia yhteistyötahoja.

Ohjaajat läpi vuosikymmenten ovat tehneet mittaamattoman arvokasta työtä, kiitos teille siitä. Puheenjohtajat ovat luotsanneen seuran toimintaa menestyksekkäästi 90 vuoden ajan. Tänään tässä juhlassa haluammekin muistaa ajatuksin jo poismenneitä tai poissaolevia puheenjohtajia. Ja kukittaa täällä läsnäolevat. Pyydänkin nousemaan lavalle edelliset puheenjohtajat, Kaija Kuusisto, Arja-Riitta Kinnula Ja Katja Kärnä.

KUKITUS! (Jaana apuna)

Haluan vielä lausua yhden kiitoksen Nakkilan liikuntaseuran johtokunnan ja ohjaajien puolesta henkilölle, joka on aina valmis auttamaan, tuuraamaan sairastunutta ohjaajaa, henkilölle, joka on saanut liikkeelle runsaan joukon lavatanssin ystäviä Lavikseen, ja joka on tehnyt suuren työn myös näiden juhlien eteen. Liikuntaseuran ohjaajien ja johtokunnan puolesta: Kiitos seuramme sihteeri Jaana Pelkonen!

Kiitokset myös juonnoista, monitoimimies Antti-Matti Kivelä

Nauttikaa esityksistä ja muistakaa, että hyvässä seurassa on ilo liikkua! Kiitos!

90-vuotisjuhlakuvia